Natuurlijke oplossingen voor overprikkelde kinderen

Gepubliceerd op 30 september 2021 om 11:08

Veel kinderen hebben te maken met problemen op het gebied van prikkelgevoeligheid.
Ze zijn extra gevoelig voor bepaalde prikkels.

Er bestaan verschillende soorten prikkels; zien, aanraken, proeven, bewegen, horen en ruiken.
Het ene kind is gevoelig voor smaken en het andere voor geluiden, dit verschilt sterk per kind.  Prikkels komen via deze verschillende zintuigen bij ons naar binnen. Je kind raakt overprikkeld doordat het simpelweg meer prikkels heeft binnen gekregen dan zijn of haar zenuwstelsel kan verwerken. Vaak zie je dat een kind gevoelig is voor 1 soort prikkel en niet voor alle prikkels tegelijk.

Prikkelgevoeligheid is geen ziekte, maar wel iets waar je kind en zijn omgeving mee zal moeten leren leven. Het kind ervaart de prikkels heel sterk en kan ze moeilijk negeren. Kinderen met autisme of ADHD ervaren deze symptomen van prikkelgevoeligheid vaak wel eerder. 

 

Wanneer je kind overprikkeld is kan het signalen afgeven door zichzelf  te overschreeuwen, enkele voorbeelden hiervan zijn;

  • Druk doen
  • Opgejaagd zijn
  • Boos worden
  • Snel huilen
  • Slechte concentratie

 

 

Maar ook kan je kind dit laten merken door zich juist extreem terug te trekken, dit uit zich vaak in;

  • Wil met rust worden gelaten
  • Is prikkelbaar
  • Somber
  • Onbereikbaar
  • Sluit zich af voor alles om zich heen.

 

Andere lichamelijke signalen die kunnen duiden op overprikkeling;

  • Lichamelijke pijn
  • Hoofdpijn
  • Verminderde eetlust
  • Vermoeidheid

 

Er zijn ook veel kinderen die problemen ervaren met het slaapritme.

Wanneer je kind last heeft van overprikkeling is het goed om uit te zoeken op welke prikkels hij of zij sterk reageert.

Dit kun je bijvoorbeeld doen door middel van een (emotie)dagboek bij te houden. Noteer eens een weekje hoe de emoties van je kind zijn. En wanneer je signalen van overprikkeling signaleert, kijk eens wat daar aan vooraf is gegaan?

Wanneer je merkt dat je kind overprikkeld raakt en je wil hem of haar helpen te ontprikkelen zijn er een aantal dingen die je kan doen.

 

  • Geef je kind een half uur rust op een prikkelarme plek. Dit hoeft geen speciale kamer te zijn maar kan ook een hoekje in huis zijn. Een plek waar op dat moment weinig geluid is en niet te veel licht is. Gewoon een prettig knus hoekje.

 

  • Vaak werkt water ook ontprikkelend en stress verlagend voor kinderen. Dus even wat langer onder de douche of uitgebreid in bad kan er voor zorgen dat je kind ontprikkelt.

 

  • Zorg voor structuur, dit geeft kinderen houvast. Juist kinderen die gevoelig zijn voor prikkels hebben hier behoefte aan. Je zou kunnen werken met een agenda of een planbord. En vaste routines op de dag.

     Maar kijk ook kritisch naar de planning van je kind,  want misschien heeft hij of zij juist meer momenten van       rust nodig in de planning.

 

  • Je kunt ook essentiële oliën gebruiken als ondersteuning voor je prikkelgevoelige kind. Deze oliën kun je inzetten om juist te beschermen tegen prikkels maar ook om te helpen bij het ontprikkelen en voor een goede nachtrust. Je kan denken aan beschermende oliën, aardende oliën of ontspannende oliën.
    Zo helpt Frankincense, oftewel wierook olie, om je te kunnen afsluiten voor de prikkels om je heen.
    Vetiver, een grassoort uit India heeft aardende en kalmerende eigenschappen.
    En lavendel is een krachtpatser als ondersteuning bij stress en spanning.

 

Naast deze oliën zijn er nog ontelbaar veel andere etherische oliën die kunnen bijdragen aan het ontprikkelen of aan het beschermen van je kind. Wil je hier meer over weten vraag dan mij gratis E-book aan.
Hierin vertel ik hoe wij onze kinderen ondersteunen met essentiële oliën.
Maar  je bent ook welkom in mijn Facebook groep, waar ik verder op dit onderwerp in ga.


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.